Ekosystem nauki i innowacji w Ukrainie. Perspektywa systemu szkolnictwa wyższego
Raport stanowi szerokie opracowanie poświęcone analizie współczesnego stanu ukraińskiego systemu nauki, badań i innowacji – ze szczególnym uwzględnieniem roli szkół wyższych. Opracowanie przedstawia strukturę instytucjonalną i regulacyjną nauki na Ukrainie, mechanizmy finansowania działalności badawczej, a także wyzwania i kierunki reform w kontekście dążeń do integracji z Europejską Przestrzenią Badawczą.
Finansowanie nauki i innowacji w Polsce
Raport przedstawia przekrojową analizę mechanizmów finansowania działalności badawczej i innowacyjnej w krajowym systemie nauki oraz szkolnictwa wyższego. Opracowanie ukazuje, w jaki sposób polityka naukowa państwa, programy ministerialne oraz inne krajowe instrumenty wsparcia wpływają na rozwój badań, innowacji i komercjalizacji wiedzy.
W raporcie omówiono kluczowe programy wspierające realizację polityki naukowej, takie jak „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (IDUB), „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” (RID) oraz „Nauka dla Rozwoju Społeczeństwa”. Wskazano również na znaczenie uczelni w kształtowaniu regionalnych ekosystemów innowacji (tzw. Uniwersytet 4.0), które pełnią centralną rolę w łączeniu nauki, gospodarki i społeczeństwa.
Mechanizmy wsparcia rozwoju kompetencji naukowców
Raport prezentuje kompleksowe ujęcie systemu działań i narzędzi wspierających rozwój zawodowy i badawczy środowiska naukowego w Polsce. Opracowanie ukazuje, w jaki sposób różnorodne mechanizmy – od europejskich ram kwalifikacji po krajowe programy stypendialne i szkoleniowe – wpływają na kształtowanie nowoczesnych kompetencji niezbędnych w dynamicznie zmieniających się realiach nauki i gospodarki opartej na wiedzy.
W raporcie omówiono m.in. znaczenie Europejskiej Karty Naukowca, funkcjonowanie szkół doktorskich, programy dedykowane młodym badaczom oraz inicjatywy stypendialne wspierające mobilność i rozwój karier naukowych. Dokonano także analizy roli ewaluacji jakości kształcenia oraz certyfikatu HR Excellence in Research jako narzędzi podnoszących standardy funkcjonowania instytucji naukowych.
Działalność projektowa Polski i Ukrainy w kontekście badań międzynarodowych
W raporcie przedstawiono pogłębioną analizę współpracy naukowej między Polską a Ukrainą, ze szczególnym uwzględnieniem projektów badawczych realizowanych zarówno przed, jak i po 24 lutego 2022 roku. Opracowanie ma na celu ukazanie zakresu wspólnych zainteresowań naukowych, identyfikację priorytetowych obszarów badawczych oraz ocenę potencjału dalszego rozwoju współpracy bilateralnej i wielostronnej.
W raporcie dokonano przeglądu danych pochodzących z oficjalnych źródeł instytucji finansujących badania, takich jak Narodowe Centrum Nauki (NCN), Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA) czy Fundacja na rzecz Nauki Polskiej (FNP). Analiza obejmuje zarówno programy i projekty realizowane w ramach tych instytucji, jak i inicjatywy podjęte w odpowiedzi na zmieniającą się sytuację geopolityczną po wybuchu wojny w Ukrainie.
Przetwarzanie i ochrona danych osobowych w badaniach naukowych i realizacji projektów badawczych
Raport stanowi kompleksowe opracowanie poświęcone zasadom stosowania przepisów o ochronie danych osobowych w środowisku naukowym. Zawiera analizę kluczowych zagadnień związanych z RODO w kontekście prowadzenia badań, w tym zasad przetwarzania danych, podstaw prawnych ich wykorzystania, określania ról podmiotów uczestniczących w procesie przetwarzania oraz obowiązków formalnych i informacyjnych ciążących na jednostkach badawczych.
Szczególną uwagę poświęcono także zagadnieniom transferu danych poza Europejski Obszar Gospodarczy oraz praktycznym aspektom zabezpieczania danych w projektach naukowych. Raport wskazuje na systemowe wyzwania, z jakimi mierzą się badacze – od braku spójnych wytycznych po trudności interpretacyjne wynikające z charakteru badań naukowych.
Вища освіта в Польщі та Україні у процесі трансформації у світлі порівняльних досліджень. Напрацювання та рекомендації польських та українських експертів щодо системного регулювання. Польсько-український проєкт (PP-U): 2013–2024 рр.
Видання є синтетичним дослідженням результатів більш ніж десятирічної інституційної співпраці академічних спільнот Польщі та України, здійсненої в рамках Польсько-українського проекту (PP-U) під назвою «Польсько-українська співпраця представницьких інституцій, що представляють ректорів, для вдосконалення діяльності університетів». Генезис проекту бере свій початок з ініціативи Фундації польських ректорів (PRF), яка у співпраці з Конференцією ректорів академічних шкіл Польщі (CRASP) та Спілкою ректорів університетів України (СРУУ) ініціювала та провела порівняльне дослідження у 2013-2018 роках.
Szkolnictwo wyższe w Polsce i w Ukrainie w procesie przemian – w świetle badań komparatywnych. Prace i rekomendacje ekspertów polskich i ukraińskich dotyczące uregulowań systemowych (Projekt Polsko-Ukraiński PP-U: 2013–2024)
Publikacja stanowi syntetyczne opracowanie wyników ponad dziesięcioletniej współpracy instytucjonalnej pomiędzy środowiskami akademickimi Polski i Ukrainy, realizowanej w ramach Projektu Polsko-Ukraińskiego (PP-U) pn. "Polsko-ukraińska współpraca instytucji przedstawicielskich reprezentujących rektorów, na rzecz doskonalenia działań uczelni". Geneza projektu sięga inicjatywy Fundacji Rektorów Polskich (FRP), która – we współpracy z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) oraz Związkiem Rektorów Uczelni Ukrainy (ZRUU) – zainicjowała i prowadziła badania komparatywne w latach 2013–2018.
Raport - Zadania obronne i zarządzanie kryzysowe w szkołach wyższych
Fundacja Rektorów Polskich we współpracy z partnerem strategicznym Wydawnictwem Wolters Kluwer Polska przygotowała raport poświęcony gotowości polskich uczelni do realizacji zadań z zakresu obronności i zarządzania kryzysowego. Opracowanie jest efektem badania przeprowadzonego w 2025 roku, obejmującego wywiady jakościowe z przedstawicielami uczelni odpowiedzialnymi za tę problematykę.
Polish Academia Emergency Response. Managing large-scale inflow of Ukrainian refugees in higher education institutions in Poland, 2022-2024. AGILE project.
Raport Polish Academia Emergency Response... to kompleksowe opracowanie prezentujące reakcję polskiego środowiska akademickiego na bezprecedensowy napływ uchodźców z Ukrainy po wybuchu pełnoskalowej wojny w lutym 2022 roku. W dokumencie szczegółowo zanalizowano działania podejmowane przez polskie uczelnie, instytuty badawcze oraz organizacje publiczne w latach 2022–2024, obejmujące zmiany legislacyjne, wsparcie instytucjonalne oraz rozwój strategii zarządzania kryzysowego.
Прогноз розвитку вищої освіти в Польщі до 2030 року. Візія, місія, умови та варіанти розвитку
Монографія за редакцією проф. Єжи Возницького «Прогноз розвитку вищої освіти в Польщі до 2030 року. Візія, місія, умови та варіанти розвитку» є другим виданням, скороченим та опублікованим українською мовою у рамках проєкту MNiSW-PW: «Польсько-українська співпраця представницьких організацій ректорів – задля удосконалення діяльності закладів вищої освіти», який реалізує Варшавська Політехніка за фінансової підтримки Міністерства науки та вищої освіти.









