W dniu 14 listopada 2023 r. w siedzibie FRP odbyło się Seminarium pt. Certyfikacja językowa w zakresie języka angielskiego – rekrutacja, jakość kształcenia, umiędzynarodowienie studiów, organizowane przez Fundację Rektorów Polskich wraz z partnerem strategicznym firmą Pearson Central Europe.
Podczas Seminarium przedstawiliśmy wyniki badań i analiz zrealizowanych w ramach Projektu FRP-Pearson w roku akademickim 2022/2023. Ich celem było rozpoznanie w jaki sposób uczelnie wykorzystują w procesie rekrutacji na studia nie tylko wyniki matur, ale również certyfikaty językowe z języka angielskiego posiadane przez kandydatów. Poruszona została także tematyka „mikropoświadczeń” (microcredentials) w kontekście uznawalności certyfikatów językowych. Spojrzeliśmy również na certyfikaty jako na narzędzie wspierające proces kształcenia i umiędzynarodowienia studiów na przykładzie egzaminu PTE Academic Pearson. Uzupełniającym głosem podczas Seminarium było wystąpienie rzecznika praw doktorantów na temat stanowiska Krajowej Reprezentacji Doktorantów w sprawie interpretacji przepisów dotyczących znajomości nowożytnego języka obcego przez doktorantów.
Nasze Seminarium cieszyło się dużym zainteresowaniem. Wzięło w nim udział 60 osób m.in. prorektorzy uczelni, dyrektorzy i kierownicy szkół językowych oraz inne osoby ze świata akademickiego zainteresowane tematyką naszego spotkania. Omówienie wyników naszego projektu oraz przebieg naszych wspólnych dyskusji doprowadził do powstania planów dalszej współpracy w szerszym gronie, a w tym uwzględnienia w przyszłych pracach postulatów środowiska odnośnie konieczności zwiększenia jakości kształcenia językowego w uczelniach oraz podnoszenia wymagań poziomu znajomości języka m.in przez osoby ubiegające się o nadanie stopnia doktora.
- Analiza formalno-prawna dotycząca możliwości uznawania zewnętrznych egzaminów językowych przy rekrutacji na studia – dr Helena Jędrzejczak, ekspertka merytoryczna Instytutu Badań Edukacyjnych
- Wyniki badania ankietowego na temat sposobów wykorzystywania przez uczelnie w procesie rekrutacji certyfikatów językowych z języka angielskiego – mgr Natalia Kraśniewska, asystentka naukowo – badawcza Fundacji Rektorów Polskich
- Micropoświadczenia i Indywidualne Konta Szkoleniowe – znaczenie i możliwości ich wykorzystywania przez uczelnie w Polsce – mgr Wojciech Stęchły, członek zespołu MEiN ds. mikropoświadczeń w obszarze szkolnictwa wyższego.
- PTE Academic – the test that provides the fairest, most accurate and secure information of students’ proficiency in academic English to the world’s leading international universities- Ben Hanneford–Smith, Global Stakeholder and Partnerships Manager at Pearson
- Analiza egzaminu PTE Academic Pearson z perspektywy korzyści dla uczelni i studentów – dr Sylwia Kossakowska – Pisarek, adiunkt Szkoły Języków Obcych UW
- Stanowisko Krajowej Reprezentacji Doktorantów w sprawie wymagań dotyczących certyfikatów językowych – mec. Wojciech Kiełbasiński, rzecznik praw doktoranta KRD
Ważne informacje od firmy Pearson:
- certyfikaty Pearson znajdują się pod nowymi nazwami - Pearson English International Certificate oraz Pearson Test of English w zaktualizowanych rozporządzeniach Ministertwa Edukacji i Nauki https://dziennikustaw.gov.pl/D2023000210201.pdf oraz Ministerstwie Spraw Zagranicznychhttps://www.gov.pl/web/dyplomacja/potwierdzenie-znajomosci-jezykow-obcych
- informacje na temat Pearson Test of English Academic znajdują się na stronie: https://www.pearsonpte.com/pte-academic
- istnieje możliwość dołączenia do grona uczelni uznających Pearson English International Certificate poprzez wypełnienie formularza: https://www.pearson.pl/akceptuj-peic
- zachęcamy do dołączenia do społeczności uczelni międzynarodowych poprzez portal: https://studyportals.com/
- w przypadku pytań odnośnie PTE Academic zachęcamy do kontaktu z przedstawicielem firmy Pearson poznanym podczas Seminarium - Ben Hanneford-Smith - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.